torsdag 1 januari 2009

Gott Nytt År!

Solen skiner in genom fönstret från en fantastisk klarblå himmel. Det var ett tag sedan och just därför är det värt att notera. Marken är ordentligt frostig, vilket också det är värt att nämna. Det är årets första dag 2009!

Under en helt otroligt vacker promenad tillsammans med flera hundra familjer runt Marstrandsön har jag bestämt mig för att blogga.

Jag har kommit överens med mig själv att för de fåtal intresserad delge mina tankar och reflexioner av mer än trettiofem års arbete inom kulturpolitiken. Nej, jag är inte politiker men jag är i allra högsta grad politisk.

Jag har gått den långa vägen, kanske längre än de allra flesta. Först blev det som kontakt­man, för kulturnämnden i Kristianstad, det hete så då, 1974. Därefter har det rullat på som kultur-assistent, kultursekreterare och kulturchef, områdesansvarig för kulturfrågor m.m. både inom kommuner och landsting.

Jag har varit anställd inom organisationslivat, arbetade under en kort tid som egen företagare och nu på senare tid engagerat mig i institutions- och organisationsuppdrag inom olika styrelser. Allt detta kommer med all önskvärd tydlighet att framkomma längre fram.

Jag har aldrig tidigare åtagit mig ett liknande uppdrag att skriva en blogg. Jag har skrivit åtskilliga utredningar under tiden som landstingsanställd. Jag har skrivit en del debattartiklar och recensioner men aldrig ålagt mig en regelbunden reflexion som detta.

Mitt perspektiv kommer Du snart att förstå. Min utgångspunkt kommer med all tydlighet att framkomma. Jag skriver för att tydliggöra och skapa perspektiv och, inte minst för egen del, skapa förståelse.

Den här bloggen kommer att handla om kulturpolitik mer än konst- eller konstnärspolitik. Perspektivet kommer att vara publikens och deltagarens i förhållande till organisationen eller institutionen och politiken.

Regelbundenheten, ja, vi får se. För mig börjar detta nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar