Sen kommer han in genom nästa dörr från vänster och påstår att Den svenska
kulturpolitiken har sedan 1970-talet försökt föra ut kvalificerad kultur till
de socialgrupper som inte annars skulle ha råd med den. Varefter han gör sorti
till höger och konstaterar att de offentliga kulturinstitutionerna är en
skyddad verkstad där kraven är låga eller obefintliga. På den privata marknaden
det vill säga på privatteatrarna minsann, måste redovisa vinst får du en
ständig feedback, som talar om huruvida det du gör håller streck eller inte.
Sen kommer han rusande från ytterligare en dörr från högersidan med håret
på svaj och vrålar, se bara på Riksteatern som en inkompetent styrelse har
kört i botten under en lång rad år. På grund av dålig ledning och politisk
ignorans håller denna stolta folkrörelse och detta fantastiska
marknadsföringsfönster för hela teaterfenomenet på att gå om intet.
Det Ulf Brunnberg skriver är lika
naivt som de farser han spelar. I stunden roligt och bedövande men i längden enfaldigt.
Det intressanta är att han vill att kvasten
skall gå för att de offentliga kulturinstitutionerna, som enligt honom är en
skyddad verkstad. Men samtidigt vill han skydda en av dessa, nämigen Riksteatern,
från en, som han säger, dålig ledning och inkompetent styrelse. Jag har suttit
i Riksteaterns styrelse och sitter i en regional styrelse, jag säger, Ulf
Brunnberg har ingen aning om vad han pratar om.
Kulturpolitiken i landet går lång
utöver utjämnandet av sociala klasser. Kulturpolitiken handlar lika mycket om
att tillgodose hela landets intresse, att möjliggöra arbetstillfällen, att
möjliggöra att professionell kultur når ut till Gärdsnäs såväl som Nordmaling.
Att kalla offentliga kulturinstitutioner för skyddad verkstad är förklenande
och föraktfullt för allt den yrkesskicklighet som finns på länsteatrar,
länsmuseer, inom länsmusiken eller för den delen de nationella scenerna. Om
debatten som svensk kulturpolitik skall föras på den nivån kan Ulf Brunnberg
stäng dörren och förbli på utsidan.
När det gäller Riksteatern har inte Ulf Brunnberg
ens varit på dörrens utsida. Inte ens gluttat i nyckelhålet. Han verkar helt
främmande för den nya decentraliserade och regionaliserade kulturpolitiken som
tar plats p scenen. Kanske inte konstig det handlar ju om allt utanför Lidingö.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar