Däremot finns
det några intressant frågeställning i Bengt Anders J:s påstående och historiska
förklaringen till dagens vänsterdominans inom den svenska kultursektorn. Enligt
Lars Anders J skulle Palmeregeringen oskadliggöra den ytterlighetsvänster som
vuxit fram under slutet av 1960-talet, genom triangulering (genom att finna en
tredje ståndpunkt, min anm.) Denna oskadliggörning skulle enligt Bengt Anders J
leda till en statlig initierad radikalisering av media och kulturpolitiken. Radikalisering,
ja, men om det var en triangulering finner jag tvivelaktig, åtminstone vad
gäller framväxten av den nya kulturpolitiken.
Lars Anders
J skriver att den tidigare företrädesvis borgligt orienterade kulturen hade i
långt högre utsträckning varit privat finansierad, styrdes över mot en offentlig
finansierad kultur med ideologiska förtecken. Jag stannar här i Lars Anders J
essä men återkopplar senare till hans avslutning av essän. Jag stannar då jag
tycker analysen är ytlig och endast sett ur ett ideologiskt synsätt. I
praktiken var det nämligen helt annat.
Lars Anders
J har rätt att under 60- och 70-talet var kulturen borgligt orienterad och
finansierad och dessutom företrädesvis dominerad från Stockholm och i någon mån
från Göteborg och Malmö. Vi befinner oss i slutat av den klassiska moderniseringen
i ett framväxande av ett postmodernt samhälle. I samband med industrialismens
omdaning, ökad offentlig sektor och framförallt tilltagen utbildning växte
också intresset fram för en ökad delaktighet i kulturlivet. Vi befann oss i en
mycket dynamisk period materiellt, arbetsmässikt och samhällerligt. Men
kulturens rum var av borglighetens slutna, i en del fall egenmäktigt tagna privilegier,
och av flertalet medborgare upplevda som otillgängliga, i den mån det
överhuvudtaget fanns. Ett exempel, det fanns i Sverige i mitten av 70-talet en
Opera och en Dramaten, byggda i slutet av 1700-talet, det växte fram teaterensembler
under 1900-talets början och mitt i storstäderna såsom Göteborg, Helsingborg,
Malmö, Norrköping/Lindköping, Uppsala/Gävle och Borås. De av borgligheten
vällovligt byggda teaterpalats som byggdes under mitten och slutat av
1800-talet (Kalmar teater 1887) var i huvudsak hänvisade till Riksteaterns turnéer.
Värre var det på musikersidan när det gäller ensembler och tillgängliga
anpassade konserthus. Ännu värre var det för konstnärer och konstmuseerna. Värst
var det för dansarna.
Jag uppfattar
det nämligen att i ljuset av ökad akademisk kunskap och en alltmer tilltagande
folkbildning växte också intresset fram för att få tillgång till kulturen.
Sociologiska undersökningar visade slutenheten och otillgängligheten för det sk
vanliga folket till teater, konserter, museer och konstmuser. Mot bakgrunden av
detta växte kulturpolitiken fram. Mot bakgrunden av detta tillsattes en parlamentarisk
utredning som la fram en ny kulturpolitik. En ny kulturpolitik som banade vägen
för en ökad decentralisering och framförallt en strukturell förändring av den
hittills förda kulturpolitiken. En kulturpolitik som i stort sätt en helt enig
riskdag ställde sig bakom. Den nya kulturpolitiken skulle göra kulturen mer
tillgänglig och, vilket är och var viktigt, skapa fler arbetstillfällen för
konstnärer och scenkonstutövare i hela landet.
Det
intressanta är att 1974 års kulturpolitik till sin grund fortfarande är
levande. Att förringa och förenkla kulturpolitiken till enbart en ideologisk
fråga, i den bemärkelse som Lars Anders J ger uttryck för, är antingen
historieförfalskning eller okunnigt.
Lars Anders
J avslutar sin essä genom beklagandet av att borgligheten i slutet av
1900-talet helt lämnade kulturfrågorna och endast sjöng marknadsekonomis
evangelium. Den anmärkningsvärda avhumaniseringen som detta innebar och innebär
beklagar också jag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar