Håkan Juholt fortsatte med att partiet måste stå upp för en
kulturpolitik ”som utrustar människor med vingar, som uppmuntrar till eget
skapande genom hela livet, som öppnar museer och kulturens arenor, som respekterar
den kunskap, det engagemang, det djup och den bredd som landets kulturarbetare
står för”.
För oss som arbetar med kulturfrågorna i länet är det både
häpnadsväckande och roligt att finna denna hetta lovsång. Men i länet och i
kommunen är det allt annat än lovsång här råder medelmåttlighet och ljummenhet.
För några månader sedan släpptes ”Kulturens finansiering
2008-2009”, en rapport från Statens Kulturråd om hur offentliga medel fördelar
sig mellan de tre huvudfinansiärerna. Denna rapport har fokus på siffror och
lämnar det kulturpolitiska innehållet därhän. Men den delger svenska folket, lika
kyligt som den gångna vinter, vad Sveriges kommuner och landsting/regioner
lägger i anslag per invånare till kulturen. Vi skall komma ihåg
fortsättningsvis att det som kommuner och landsting/regioner lägger till
kulturverksamheter är fundamentet, dvs basen, för att utveckla den svenska
kulturpolitiken. Därutöver kommer andra offentliga, statliga och privata insatser.
Därtill, utanför all vetenskaplig och ekonomisk beräkning, kommer osedvanliga
många frivilliga volontärs-, entreprenörs- och föreningsinsatser.
Trotts den bitande kylan i dessa kalla fakta och väl
medveten om att statistik är statistik, tycker jag det är en intressant
läsning. Vi ser trender och vi kan, dessvärre, analysera hur en statlig
kulturmyndighet ser regionens och länets kommuners insatser i förhållande till
andra län och kommuner. Det är av den anledningen rapporten är synnerligen
viktig. Vi skall se rapporten i ljuset av den kulturpolitiska historian. Vi
skall se den i förhållande till vad vi de facto vill och beslutar. Och vi skall
se den i förhållande till hur andra regioner och kommuner ser på kulturen. I mitten av 70-talet skapades nuvarande ordning inom kulturverksamheterna. Stat och landsting, skulle i likhet med rådande ordning inom andra områden, skapa ett kulturellt regionalt nätverk av kulturinstitutioner, de s.k. producenterna. Till sin grund var det här i huvudsak en arbetsmarknads- och regionalpolitik. Det var inte endast i storstäderna man skulle ha tillgång till eller skulle kunna leva på konsert-, teater-, utställnings verksamheter. Detta skulle nå ut i hela landet. Därför skapade man, idag vida känt och ett unik koncept, en regional infrastruktur för kulturinstitutionerna.
På kommunal nivå tog kommunerna ansvar för att utveckla
folkbiblioteken och senare, grovt förenklat, kommunala informationscentra samt
kulturskolorna. Utöver det låg en outtalad förhoppning att kommunen skulle
utveckla det civilsamhällets insatser dvs. framförallt organisationer,
föreningar och volontärer.
Det är det här som ligger till grund för vår gemenamma
kulturpolitik. Men något nytt håller på att hända.
2010 har varit ett utmanande år med stora omvälvningar inom
kulturpolitiken. Värre kommer det att bli genom den regionalisering som står
framför oss. Vi står inför en helt nya men intressant kulturpolitik. Förutsättning
har förändrats men skapar möjligheter.
Om vi ner ser på de kalla siffrorna så skall man bo i Helsingborg
och inte i Nordanstig om man vill ta del av ett rikt varierande kulturliv. I
Helsingborg lägger invånarna 1.914 kronor per år till sitt rika kulturliv. I
Nordanstig lägger invånarna 411 kr/inv och år till kulturen. Att jämför en
utflyttsort med svikande befolkningsunderlag med en inflyttnings- och dynamik
kommun är orättvist. Men jag är inte ute efter den jämförelsen jag är ute efter
det kulturpolitiska synsättet och den kulturpolitiska viljan. Jag är ute efter
den fördjupade frågeställningen! Vad är det som gör att vi har så olika syn på
kulturens värde? Vad är det som gör att
man i Helsingborg under så lång tid mycket medvetet skapat en strategisk plan
för att utveckla kulturen medan andra kommuner såsom länets kommuner inte gör det?
Alla modern forskning vet kulturens värde, varför vet inte våra landstings och
kommunpolitiker det?
Vad säger då de ekonomiska fakta Kulturrådet lagt fram om
vår region och våra kommuner? Jag har här jämfört år 2007 rapport med den
rapport som rådet levererade i vintras. Den visar att de medvetna ekonomiska
satsningar som landstings politikerna lovade inför förra valet flyttade upp
regionens anslag från en botten placering till en mittenplacering av
regionernas ekonomiska satsningar. Vår insats per invånare och år är idag 347
kr/inv. (I Hallands län lägger man 623 kr/inv och i Jämtlands län lägger man 555
kr/inv!!)
Detta till trotts når vi numera en ynka medelmåtta! Jag
frågar mig är det bland medelmåttorna vi vill befinna oss. Är det
medelmåtteriet alla utredningar och strategier som utarbetats på Regionförbund
och kommuner under den senaste tiden skall leda till?
När det gäller de sammanslagna kommunala anslagen för länets
kommuner når vi också där samma ynkliga resultat. Vi befinner oss även där
bland medelmåttor med 983 kr/inv och år. 139 kr från en bottennotering men mer
än dubbelt så mycket för att nå en toppnotering.
Ser man däremot till enskilda kommuner i länet, ja, då ser
det annorlunda ut! Emmaboda är outstanding! Kommunen är trea (!) av samtliga landets
kommuner. I Emmaboda lägger varje medborgare 1.849 kr/inv. Om vi jämför med grannkommunen
Torsås, är det 1.261 kr/inv mer. Bland
svenska kommuner hamnar Torsås kommun på 273:e plats genom sina 587 kr/ inv, en
bottenplats i länet.
Kulturstaden Kalmar hamnar i mitten av länets kommuner med
en sammanlagd lands kommunlista på 116.e plats med 947 kr/inv. Hur kan det
rimma med den satsning Kalmar säger sig vilja göra?
Vad säger det här? Som jag sa tidigare, det är statistik och
säger mer om trender än om verklighet. Men vi skall komma ihåg att den metod
kulturrådet använt är samma metod som utarbetats och som förfinats under många
år och som bygger på av kommuner och regioners inrapporterade statistiska
underlag.
Vad innebär detta? Skräckscenariot är oförändrade statliga
anslag eller ännu värre sänkta anslag. Rubbas balansen och vår vilja, uteblir
statliga anslag. Jag menar att den
kulturpolitiska viljan i länet är en katastrof. Kulturrådet kommer att slänga
alla vackra fagra utredningar, strategier m.m i en vårflod. Allt det arbeta som
under de gångna åren gjorts från det Regionala utvecklingsprogrammet – Rupen -, över Kultur med nya ögon, fram till konst- teater strategier m.m. kommer att
betraktas, för var det är, tomma ord.
Jag har ställt frågan förr och jag ställer den igen. Hur kan
samma landstingspolitiker som sitter i Regionförbundet och beslutar om
politiska dokument inte ta kulturpolitiska konsekvenser? Var finns vilja att utarbeta
en långsiktig hållbar ekonomisk kulturpolitisk strategi! På motsvarande sätt är
det inom kommunerna (med ett undantag). Samma kommunpolitiker som sitter och
beslutar i Regionförbundet tar inte ekonomiska konsekvenser i vardagen. Man
lever inte upp till beslutade utredningarnas målsättningar. Varför?
Håkan Juhots linjetal rimmar dåligt med ett s-märkt
landsting och en s-märkt kommun. Hur skall man tolka det. Jag väljer tills
vidare att skönja en vår? Om vi skall vända trenden måste vi ta de möjligheter
som den nya kulturpolitiken ger oss.
Två citat får avsluta detta inlägg först från Håkan Juholt
Linjetal igen: ”Kulturen tar oss i handen och leder oss inåt så att vi bättre
förstår vilka vi är. Men handen leder oss också utåt så att vi känner igen oss
i andra” och sen i min tolkning av Riksteaterns vision: Kulturen skall skapa
mentala krockar på många språk för att sätta tanken och känslan i rörelse samt
bidra till att varje medborgare deltar, har inflytande och känner delaktighet i
samhällsutvecklingen.
Det har varit vinter länge! Vågar vi se fram emot en kulturpolitisk
isbrytning och en framtida vår!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar